Penjatuhan Vonis Kafir Dan Aturannya

Title:
Penjatuhan Vonis Kafir Dan Aturannya
Judul Asli (‘Arab): at-Takfir wa adh-Dhawabithuhu

Author:
Syaikh Prof. Dr. Ibrahim B. ‘Amir al-Ruhaili

Publisher:
Darus Sunnah

Price:
RM45

Weight:
800g

Description:

Sebenarnya perbuatan membunuh merupakan salah satu perbuatan dosa besar yang dilarang dalam Islam. Tetapi, pada masa ini terdapat sekelompok dari umat Islam yang meyakini (menganggap) bahawa membunuh umat Islam, merampas harta mereka, dan menodai kehormatan wanita termasuk salah satu bentuk ibadah yang agung.

Pelbagai bentuk aksi pengeboman ke atas orang-orang dan harta awam juga semakin berleluasa dan berlaku di mana sahaja. Ianya bermula dari pemikiran/ideologi pengkafiran (takfir) terhadap umat Islam tanpa aturan yang benar. Yang dengannya, berlaku pula tindakan penghalalan pembunuhan, pemberontakan, kekacauan, demonstrasi caci-maki, dan pelbagai lagi bentuk tindakan keji tetapi dianggap sebagai ibadah. Malah mereka menganggapnya sebagai salah satu bentuk jihad melawan orang kafir dan umat Islam sendiri. Jadi, apa pandangan Islam yang sebenarnya dalam hal ini?

Buku ini dimulakan dengan membentangkan definisi dan maksud Ahlus Sunnah wal-Jama’ah, maksud iman di sisi ahlus sunnah dan perbezaannya dengan beberapa puak yang menyimpang. Kemudian buku ini membahaskan asal-usul ideologi takfir (pengkafiran) tanpa aturan berserta faktor-faktornya. Dalam perbahasan ini, penulis membentangkan berkenaan firqah khawarij yang mula muncul di era Khalifah ‘Ali radhiyallahu ‘anhu. Dan kemudiannya, penulis membawakan kepada kita sebuah perbahasan berkenaan ideologi takfir di era modern. Dalam bab ini penulis membentangkan doktrin-doktrin pengkafiran terhadap umat Islam seluruh dunia yang disebarkan oleh Sayyid Qutub melalui buku-buku (hasil tulisan) beliau yang kemudiannya dihadam oleh para pengikut Ikhwanul Muslimin. Dengannya juga, penulis menjelaskan bahawa ikhwanul muslimin adalah di antara kelompok yang bertanggungjawab menyebarkan ideologi takfir ke dalam masyarakat tertentu akibat terkesan/terpengaruh dengan hasil penulisan dan pemikiran Sayyid Qutub. Pada asalnya, Sayyid Qutub sendiri terkesan dengan al-Maududi yang darinya beliau mengadaptasi bentuk-bentuk pemikiran takfir.

Kemudian, penulis membahaskan pula definisi kufur secara terperinci dari sudut bahasa dan istilah, maksud kufur besar dan kecil, perbezaan kufur dengan syirik dan nifaq, jenis-jenis kufur, dan sebab-sebab berlakunya kekufuran. Seterusnya, penulis menjelaskan hukum kufur besar dan kecil kepada pelakunya di dunia dan akhirat. Membedah pemikiran puak khawarij, muktazilah, murji’ah dan ahlus sunnah dalam soal pemahaman mereka terhadap masalah dosa besar. Kemudiannya penulis membentangkan pula kaedah-kaedah yang benar dalam menghukum sama ada sesuatu perbuatan itu kufur atau sebaliknya. Hukum meninggalkan rukun-rukun Islam selain syahadah. Perbezaan kafir muthlaq dan mu’ayyan serta perinciannya dan contoh-contohnya. Yang terakhir, penulis menjelaskan siapakah yang berhak menilai dan menjatuhkan hukum kafir.

Semoga dengan buku ini, ia akan membantu kita dalam memahami pelbagai isu fitnah pemikiran pengkafiran yang terlalu banyak berlaku sejak akhir-akhir ini. InsyaAllah…

Total Pages:
381 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.

Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest