Siapa Bilang Sunni Syi’ah Tidak Bisa Bersatu

Title:
Siapa Bilang Sunni Syi’ah Tidak Bisa Bersatu
Judul Asli (‘Arab): Hiwar Hadi’ Ma’a ad-Duktur al-Qazwini asy-Syi’i al-Itsnai Asyari
Author:
Prof Dr. Ahmad B. Sa’ad al-Ghamidi

Publisher:
Darul Haq

Price:
RM54

Weight:
150g

Description:

Kesahihan dalam bermanhaj (berprinsip) adalah syarat untuk mengetahui hakikat Islam yang sebenar, dan sebaliknya rosaknya manhaj adalah disebabkan kaburnya pengetahuan terhadap ilmu-ilmu asas bahkan kerana gelapnya hakikat. Menilai kesahihan manhaj yang dianut oleh dua pihak yang bertentangan tidak dapat disingkap melainkan dengan dialog dan diskusi ilmiah.

Sungguh menyakitkan bagi umat ini, yang selama sekian abad disibukkan oleh pertembungan dan pertelingkahan yang sangat pahit. Apakah yang sebenarnya yang telah terjadi antara Ahlus-Sunnah dengan Syi’ah? Adakah perselisihan yang berlaku di antara keduanya hanya sekadar masalah kecil, atau suatu yang melibatkan prinsip-prinsip yang mendasar? Hanya masalah furu’ ataukah dalam masalah ushul (akidah)? Dalam persoalan politik ataukah melibatkan prinsip-prinsip agama? Begitu jauhkah jurang pertembungan yang berlaku antara keduanya sehingga harus ada usaha untuk mempertemukannya?

Buku ini adalah sebuah hasil dan kesimpulan dari sebuah dialog terkini di antara seorang doktor dan guru besar Ahlus-Sunnah dengan seorang doktor dan guru besar Syi’ah, yang wajib untuk dicermati/diteliti oleh setiap Muslim, para ustaz, pemikir, ilmuan, pemerhati, bahkan mereka yang selama ini menyerukan kepelbagaian aliran. Perlu diketahui bahawa dialog ini adalah dialog benar-benar terjadi dan bukan fiktif/rekaan.

Allahu Subhanahu wa Ta’ala berfirman (maksudnya): “Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran.” (Surah az-Zumar, 39: 9)

Total Pages:
479 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.
Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest