Ensiklopedi Bid’ah


Title:
Ensiklopedi Bid’ah
Judul Asal: al-Bida’ wal Muhdatsat wa ma La Ashla lahu

Author:
Kumpulan Fatwa Lajnah Daimmah lil Buhuts al-Ilmiyyah wa al-Ifta’
Syaikh ‘Abdul Aziz B. Bazz
Syaikh Muhammad B. Soleh al-‘Utsaimin
Syaikh ‘Abdullah B. ‘Abdurrahman al-Jibrin
Syaikh Soleh B. Fauzan al-Fauzan

Disusun dan dikumpulkan oleh: Syaikh Hammud B. ‘Abdullah al-Mathar

Publisher:
Darul Haq

Price:
RM62

Weight:
1kg

Description:


Hudzaifah Ibnu al-Yaman, seorang sahabat yang dikenali sebagai penjaga rahsia Nabi Sshallallahu ‘alaihi wa Sallam – berkata, “Di saat kebanyakan manusia bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam tentang kebaikan, aku pula bertanya kepadanya tentang keburukan, kerana aku takut/bimbang akan terjerumus ke dalamnya.” Setelah pemergiannya, kita melihat banyak manusia terjatuh ke dalam jurang kesesatan, kerana mereka hanya belajar tentang pintu-pintu kebajikan semata-mata dan melupakan maklumat/pengetahuan tentang jurang-jurang kesesatan. Lalu bagaimana dengan bid’ah yang keberadaannya bagaikan hembusan angin yang tidak dapat tersekat oleh ruang dan waktu? Lebih-lebih lagi perbuatan bid’ah ini lebih disenangi dan dicintai oleh syaitan daripada perbuatan maksiat dan dosa-dosa besar lainnya. Yang dengannya pelaku maksiat lebih mudah untuk bertaubat dan mengetahui bahawa maksiat yang sedang ia lakukan adalah perbuatan dosa. Berbeza dengan pelaku bid’ah, ia telah terpesona dengan banyaknya manusia yang melakukan bid’ah tersebut sehingga ia beranggapan bahawa perbuatan tersebut adalah sebahagian dari kebenaran. Sungguh indah senandung syair yang berbunyi, “Aku mengetahui keburukan bukan untuk melibatkan diri ke dalamnya, tetapi untuk menghindarkan diri darinya. Sesiapa yang tidak mengetahui/mengenal keburukan nescaya dia akan terjatuh ke dalamnya.

Buku ini tampil menjelaskan berkaitan selok-belok pelbagai bentuk bid’ah yang terjadi di pelbagai penjuru dan belahan bumi. Disusun dalam bentuk soal-jawab sehingga seolah-olah para pembaca sedang berdialog dengan seorang guru. Penjelasan seperti ini akan membantu para pembaca untuk memahami, mengetahui, dan mengenali kepelbagaian bentuk dan corak bid’ah sehingga kita tidak terjerumus ke dalamnya, bi idznillah. Maka, berhati-hatilah dan jangan jadikan diri kita sebagai buruan yang masuk ke dalam perangkap syaitan, sehingga anda akan menjadi teman setianya di neraka. Na’uzubillah…

Total Pages:

540 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.


Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.
Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest