Catatan-catatan Spiritual Ibnu Taimiyah


Title:
Catatan-catatan Spiritual Ibnu Taimiyyah Menembus Batas Kewalian
Judul Asal: Syarah Kitabul Furqan Baina Auliya’ur Rahman wa Auliya’usy Syaithan

Author:
Ibnu Taimiyyah rahimahullah (Wafat: 728H)
Syarah: Syaikh Soleh ‘Abdul ‘Aziz Alu Syaikh
Disertakan takhrij hadis berdasarkan takhrij Syaikh al-Albani

Publisher:
Penerbit Akbar

Price:
RM58

Weight:
900g

Description:


Bayan Nabawi: Allah berfirman dalam salah satu hadits Qudsi, ”Sesiapa yang memusuhi wali-wali-Ku, berarti dia memusuhi-Ku dan sesiapa yang memusuhi-Ku bererti dia mengajak-Ku berperang melawannya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Kata ”wali” secara tekstual bermakna ”yang dekat atau yang menyintai”. Kerana itu, apabila dikatakan ”wali sesuatu”, maka maksudnya adalah yang dekat dengan sesuatu tersebut dan yang menyintainya (Kamus al-Muhith, 4/40). Apabila dikatakan ”wali Allah” (Surah Yunus, 10: 62) maka ia adalah yang dekat dengan Allah dan menyintai-Nya sehingga Allah pun dekat dengannya dan membalas cintanya. Apabila dikatakan ”wali syaitan” (Surah an-Nisa, 4: 76) maka ia dekat dengan syaitan dan syaitan pun dekat dengannya sehingga keduanya saling menyintai di antara satu sama lain. Wali Allah hanyalah orang-orang yang beriman, bertaqwa, ittiba’ terhadap Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, bersikap lembut dan penuh kasih sayang kepada kaum muslimin serta tidak keluar dari syari’at Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Sementara wali syaitan adalah orang yang mentaati syaitan, melaksanakan segala perkara yang diharamkan serta meninggalkan kewajiban-kewajiban agama dan keluar dari syari’at Muhammad. Kewudjuan mereka telah ditetapkan oleh syari’at, al-Qur’an dan as-Sunnah. Wali-wali Allah itu memiliki tanda-tanda yang dapat dilihat, begitu juga dengan wali-wali syaitan. Mereka juga memiliki ”karamah”, sebagaimana wali-wali syaitan itu memiliki ‘‘khawariq syaithaniyah”. Ini Contoh-contohnya akan dapat kita temui melalui buku ini.

Para pembaca akan dapat mengetahui dan mendalami bagaimana ”cara” membezakan di antara wali Allah dan wali syaitan, antara karamah dan khawariq yang mereka miliki. Kemungkinan para pembaca memiliki pengalaman rohani yang melampaui batas kemanusiaan sehingga sukar bagi anda menceritakannya. Boleh jadi anda termasuk salah seorang daripada mereka?! Atau boleh jadi juga anda berada di antara batas keduanya sehingga anda kebingungan dan tidak tahu di mana posisi anda berada. Tidak perlu bimbang! Dengan membaca kitab ini maka Anda akan menemui segala misteri spritual yang ingin anda ketahui. Selamat membaca…

Kitab ini memuat catatan-catatan spritual Ibnu Taimiyah berkaitan kewalian manusia kepada Allah dan kewalian mereka kepada syaitan. Beliau menulisnya dengan melintasi beberapa disiplin ilmu Aqidah, Kalam, Tasawwuf dan Falsafah sambil mengkritik tajam terhadap pandangan para filosof, sufi, mutakallimin (ahli kalam), dan ahli kebatinan tentang dakwaan ”kewalian” mereka yang lebih tinggi dan agung daripada Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam.

Total Pages:

484 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.


Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.
Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest