Mungkinkah Umur Manusia Bertambah & Berkurang?



Title:
Mungkinkah Umur Manusia Bertambah & Berkurang?
Judul asal (Arab): Tanbiihul Afaadhil ‘ala ma Waroda fii Ziyadatil Umri wa Nuqshaanihi Minad Dalaa’il

Author:
Imam Muhammad B. ‘Ali ash-Syaukani
Ta’liq/Takhrij: Syaikh Masyhur Hasan Salman

Publisher:
Pustaka Darul Ilmi

Price:
RM10

Weight:
Kurang 100g

Description:


Mungkinkah Umur manusia bertambah dan Berkurang?

Sebuah pertanyaan yang telah lama diperbincangkan secara panjang lebar di kalangan para ulama… Di antara dalil yang mereka perdebatkan adalah dalil berikut ini:

“Dan sekali-kali tidak dipanjangkan umur seseorang yang berumur panjang dan tidak pula dikurangi umurnya, melainkan (sudah ditetapkan) dalam kitab (lauh Mahfuzh).” (Surah Faathir: 11)

Yang seakan-akan bertentangan dengan hadis sahih yang berbunyi:

“Sesiapa yang mencintai supaya Allah memanjangkan umurnya, dan dilapangkan rezekinya, maka hendaklah dia bertakwa kepada Allah dan menjalin tali silaturrahim.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, dan lainnya) Bagaimanakah memahami dalil-dalil tersebut yang seakan-akan saling bertentangan!

Dan benarkah umur manusia dapat bertambah dan berkurang? Ataukah sebaliknya?! Maka buku ini berusaha membahaskannya secara bijak dalam menghadapi perbezaan pendapat tersebut. Dengan mengetengahkan dalil-dalil dari al-Kitab dan as-sunnah yang sahih serta mengkompromikan (di antara makna) keduanya, sehingga terdapat titik terang ke atas persoalan tersebut.

Buanglah rasa gusar anda… Dan temukan jawabannya melalui buku ini. selamat membaca!


Total Pages:

89 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.


Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.
Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest