Lau Kaana Khairan Lasabaquunaa Ilaihi
Kalau Sekiranya Perbuatan Itu Baik Tentulah Para Sahabat Telah Mendahului Kita Mengamalkannya



Title:
Lau Kaana Khairan Lasabaquunaa Ilaihi

Author:
Abdul Hakim B. Amir Abdat

Publisher:
Maktabah Mu’awiyah B. Abi Sufyan

Price:
RM36

Weight:
500g

Description:


Buku ini adalah di antara membicarakan berkaitan sebahagian dari KAADAH-KAEDAH SYARA’ (AGAMA) yang masuk ke dalam persoalan MANHAJ (cara beragama) yang sangat luas dan dalam sekali, iaitu “Kalau sekiranya perbuatan itu baik, tentulah para Sahabat telah mendahului kita mengamalkannya.”

Peganglah kuat-kuat kaedah yang besar dan agung ini, sehingga engkau tidak akan mengerjakan sesuatu pun ibadah yang tidak pernah diyakini dan diamalkan oleh sahabat.

Wajarlah kaedah yang besar ini dihafal oleh setiap muslim untuk menghancurkan pelbagai bentuk bi’dah yang orang sandarkan dan masukkan ke dalam agama Allah yang mulia ini, al-Islam. Seperti perkataan yang sering kita dengar ketika dikatakan kepada mereka dan dibawakan akan nash al-Kitab dan Sunnah dan perkataan para Ulama, bahawa keyakinan yang mereka yakini atau perbuatan yang mereka lakukan itu bid’ah, mereka menjawab dengan jawaban yang lebih lemah dari sarang labah-labah, iaitu:

“Bukankah peringatan maulid, isra’ mi’raj, nuzulul qur’an, tahun baru hijriyyah itu satu perbuatan yang sangat baik yang di dalamnya terdapat peringatan dan pelajaran?”

“Bukankah dzikir berjama’ah yang sekarang sedang berleluasa itu satu perbuatan yang sangat baik dalam rangka mengajak manusia untuk kembali berdzikir mengingati Allah?”

Maka jawablah wahai Ahlus Sunnah, dengan kaedah besar di atas yang patut ditulis dengan tinta emas! Katakan kepada mereka, “Kalau sekiranya perbuatan itu baik, tentulah para Sahabat telah lebih dahulu mengamalkannya”. Kerana tidak ada satu pun amalan yang termasuk ke dalam sebahagian ibadah yang tidak diamalkan oleh para Sahabat radhiyallahu ‘anhum..

Total Pages:

248 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.


Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.
Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest