Perjalanan Hidup Khalifah Yang Agung Umar Bin Abdul Aziz



Title:
Perjalanan Hidup Khalifah Yang Agung Umar Bin Abdul Aziz
Judul Asal (Arab): al-Khalifatur Rasyid wa al-Mushlih al-Kabir ‘Umar B. ‘Abdil ‘Aziz

Author:
Syaikh Dr. Ali Muhammad ash-Shalabi

Publisher:
Darul Haq

Price:
RM64

Weight:
1.2kg

Description:


Hebatnya pencapaian Umar bin Abdul Aziz dalam mengendalikan negara, bermula dari kesungguhannya menuntut ilmu, ditopang oleh jalan yang lurus kepada Allah, dan jerih payah tanpa mengenal penat dan lelah. Dari pengabdian yang penuh dedikasi inilah, lahir negara yang adil, yang membangun dalam bentuk menegakkan prinsip syura (musyawarah), menegakkan keadilan, tauhid, mengikis segala bentuk kezaliman, bahkan memakzulkan para gabernur yang diketahui bertindak zalim, menghapuskan segala bentuk tindakan yang tidak sewajarnya terhadap masyarakat kecil bahkan terhadap kafir dzimmi sekalipun.

Reformasi Umar B. Abdul Aziz merangkumi segala aspek pemerintahan sama ada Kehidupan beragama, politik, sosial, ekonomi, dan budaya. Perekonomian sebagai contoh, ditegakkan di atas nilai-nilai kebenaran, keadilan dan penghapusan kezaliman dalam segala sudut, meletakkan target-target ekonomi yang benar, pembahagian harta kekayaan yang masuk ke dalam hasil negara secara adil, meningkatkan taraf ekonomi dan kemakmuran masyarakat, berpandukan langkah-langkah yang benar. Ini adalah seperti – menyediakan iklim yang kondusif yang menyokong pertumbuhan ekonomi, membuka kebebasan ekonomi dalam skala luas, menetapkan kebebasan perdagangan, kemahiran pertanian, dan menyediakan infrastruktur yang baik, sehingga setiap orang dengan suka cita mengambil tempat dan terlibat dalam pertumbuhan ekonomi, bahkan tanah-tanah yang mati menjadi hidup.

Hasilnya, rakyat merasa cukup, Muslim dan bukan Muslim hidup dengan mewah, sehingga tiada orang yang layak dan mahu menerima zakat dan sedekah. Tonggak penting dalam negara yang dibina oleh Umar adalah pertama, berdirinya pusat-pusat kajian ilmiah dan pendidikan, dan kedua, orang-orang yang menjadi penasihat, gabernur dan pembantu pentadbirannya adalah orang-orang yang jujur, amanah, soleh dan berilmu.

Kekhalifahan Umar ini ditegakkan dengan dasar Syari’at tauhid yang murni lagi tulus, keadilan Islam dan tauhid ditegakkan, sehingga tidak ada sesiapa pun yang merasa tertindas. Semua ini bermuara dari keperibadian Umar yang agung – di mana beliau memiliki akidah yang lurus lagi sejahtera, rasa takutnya yang sangat kepada Allah, jujur, amanah, zuhud, wara’, tawadhu’, peribadi yang tenang, sifat pemaaf, berlapang dada, sabar, tegas, adil, rendah hati, kuat dalam bekerja, dan sentiasa menegakkan kebenaran dan keadilan tanpa letih.

Umar bin Abdul Aziz adalah contoh Pemimpin yang Adil, Jujur, Amanah dan soleh, Ulama Pembaharu Agama, dan Reformis Sosial yang sejati. Perhatikanlah keperibadiannya dalam agama dan pemerintahan melalui buku ini. Sebuah kajian dan pembuktian yang ilmiah tentang seorang khalifah agung bernama Umar B. Abdul Aziz.

Antara tajuk-tajuk perbahasan buku ini adalah:

1 – Biografi ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz

2 – Kedudukan ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz dari sudut keilmuan

3 – ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz ketika menjadi gabernur

4 – ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz menjadi khalifah

5 – Pembaharuan yang dilakukan ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz

6 – Aqidah ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz dalam tauhid uluhiyyah, asma’ wa ash-shifat, penentangannya terhadap aqidah sufi, keimanan beliau terhadap hari kiamat, serta keteguhan beliau dalam berpegang terhadap al-Qur’an, as-Sunnah dan sunnah para sahabat.

7 – Sikap ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz terhadap ahlul bait dan para sahabat Rasulullah.

8 – Sikap ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz terhadap Syi’ah, Khawarij, Qadariyah, Murji’ah, Muktazilah, dan Jahmiyah.

9 – Kehidupan dan sosial ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz

10 – Sikap ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz terhadap para ulama

11 – Pendidikan ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz

12 – Sikap ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz terhadap reformasi politik dan ekonomi, sikap terhadap perundangan, ijtihad, dan hukum-hukum syar’iyyah.

13 – Sikap ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz terhadap jihad.

14 – Kewafatan ‘Umar B. ‘Abdul ‘Aziz.

Total Pages:

626 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.


Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.
Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest