Shahih Fiqih Wanita
Title:
Shahih Fiqih Wanita

Author:
Syaikh Muhammad B. Soleh al-‘Utsaimin

Publisher:

Akbar Media

Price:

RM70


Weight:

1.4kg

Description:

Wanita merupakan salah satu tunjang paling penting dalam sesebuah bangunan kehidupan. Agama sentiasa mengangkat darjat mereka dan tidak pernah meremehkan kedudukan mereka. Tapi akal yang kerdil, pemahaman yang dangkal, dan pemikiran yang sempitlah yang selalu menodainya. Bahkan Ibunda Aisyah radhiyallahu ‘anha adalah guru yang mengajar kaum muslimin, laki-laki, dan wanita!

FIQIH adalah ilmu yang membahas tentang hukum-hukum Allah yang berkaitan dengan amal perbuatan setiap mukallaf (seorang muslim yang telah dibebankan dengan perintah dan larangan) berpandukan dalil-dalil terperinci. SHAHIH adalah hadis yang mata rantai redaksi-nya bersambung sehingga kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, diriwayatkan oleh seorang periwayat yang memiliki sifat adil lagi terpercaya, dari periwayat lain yang juga memiliki sifat yang sama, bebas dari kegoncangan (ketidak-konsistenan) dan kekurangan yang menjadi penyebab cacatnya sesebuah hadis. (Mutiara Ilmu Atsar, Ibn Nashiruddin ad-Dimasyqi, hal 189).

SHAHIH FIQIH WANITA adalah kitab fiqih monumental yang memuatkan pelbagai perbahasan hukum agama yang berkaitan dengan wanita berdasarkan dalil-dalil yang sahih. Dari mula masalah-masalah klasik (tradisi) sehingga kepada pelbagai permasalahan kontemporeri. Dan juga dari perbahasan global yang umum menyeluruh sehingga perbahasan yang khusus lagi terperinci; dan dipadu pula dengan soal-jawab langsung tentang segala persoalan yang berhubungan dengan wanita yang bersifat langsung mahupun perantara dengan al-Allamah Syaikh al-Utsaimin. Dan inilah yang menjadi kelebihan kitab Shahih Fiqih Wanita ini berbanding kitab-kitab fiqih wanita lain yang banyak beredar.

Di antara kebaikan yang paling utama bagi wanita (sama ada ia seorang ibu, saudari, puteri ataupun isteri) adalah mempelajari hukum-hukum agama, syariat-syariat, dan kewajiban-kewajiban yang dibebankan ke atasnya. Mereka memerlukan kepada cahaya dan ilmu untuk mengabdikan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Mereka juga merupakan individu yang memiliki beban sebagaimana kaum lelaki.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sendiri pun selalu bertemu dengan wanita di masjid Madinah. Mereka sering bertanya dan meminta penjelasan kepadanya. Rasulullah pun menjawab pertanyaan dan keingin-tahuan mereka tentang segala urusan berkaitan dengan gama. (Shahih Al-Bukhari: 1/36, 9/124).

Beramal dengan hadis-hadis sahih berserta dengan fiqih sebagai ilmu yang memetakan perbahasan antara hukum-hukum Allah dan amal perbuatan mukallaf adalah jaminan mutu bagi diterimanya amal ibadah di sisi Allah dan terjaganya ajaran agama dari noda-noda bid’ah, kerancuan pemikiran dan kesesatan.
Oleh kerana itulah, kita wajib memberi perhatian terhadap wanita muslimah dengan sekuat tenaga, apatah lagi di zaman sekarang ini. Semoga kita semua mampu membimbing dan mengarahkan mereka ke jalan keselamatan yang diredhai oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Selamat membaca..
Total Pages:

566 m/s.

More Information/payment:

Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layarihttp://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:

Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.

Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest