Meninggalkan Banyak Cakap
Contohi Orang Berilmu

www.ilmusunnah.com

Al-Hafiz Ibn Rajab Al-Hanbali rahimahullah (Wafat: 795H) berkata:

وأما كثرة القول وتشقيق الكلام فإنه مذموم. وكانت خطب النبي صلى الله عليه وسلم قصداً. وكان يحدث حديثاً لو عده العاد لأحصاه، وقال أن من البيان سحراً

“Dan adapun banyak berkomentar dan berlebihan dalam bicara adalah suatu hal yang tercela. Kita dapati khutbah-khutbah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam adalah ringkas dan fokus pada tujuan. Seandainya ada orang yang hendak menghitung sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam dalam suatu hadis, nescaya dia akan mampu menghitungnya.bicara tanpa ilmu

Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

إنَّ منَ البيان سحراً

“Sesungguhnya  sebahagian dari penjelasan adalah sihir (yang dapat mempengaruhi orang).” (lihat: Sunan At-Tirmidzi, no. 2028).”

وإنما قاله في ذم ذلك لا مدحاً له كما ظن ذلك من ظنه ومن تأمل سياق ألفاظ الحديث قطع بذلك وفي الترمذي وغيره عن عبد الله بن عمرو مرفوعاً

“Sesungguhnya perkataan Rasululah Shalallahu ‘alaihi wa Sallam tersebut merupakan bentuk celaan bukannya pujian sebagaimana yang disangka oleh sebahagian ulama, siapa yang meneliti konteks lafaz hadis ini, nescaya dia akan mendapatkan bahawa hadis ini adalah untuk mencela bukan untuk memuji.

Dan di Sunan At-Tirmidzi dan selainnya diriwayatkan dari ‘Abdullah bin ‘Amru secara marfu’:

أن اللَه ليبغض البليغ من الرجال الذي يتخلل بلسانه كما تتخلل البقرة بلسانها

“Sesungguhnya Allah membenci orang yang petah berbicara, yakni pandai bersilat lidah sebagaimana lembu bermain dengan lidahnya.” (Sunan At-Tirmidzi, no. 2853).”

وفي المعنى أحاديث كثيرة مرفوعة وموقوفة على عمر وسعد وابن مسعود وعائشة وغيرهم من الصحابة فيجب أن يعتقد أنه ليس كل من كثر بسطة للقول وكلامه في العلم كان أعلم ممن ليس كذلك.

“Secara makna, hadis-hadis seumpama ini banyak sekali sama ada yang marfu’ mahupun yang mauquf kepada ‘Umar, Sa’id, Ibnu Mas’oud, ‘Aisyah dan selainnya dari kalangan sahabat radhiyallahu ‘anhum.

Maka wajib diyakini bahawa tidaklah setiap orang yang luas perkataan dan perbicaraannya dalam suatu (perbahasan) ilmu itu dikatakan lebih mengetahui (yakni berilmu) dari orang-orang yang kurang perkataan dan perbicaraannya.”

وقد ابتلينا بجهلة من الناس يعتقدون في بعض من توسع في القول من المتأخرين انه أعلم ممن تقدم.

“Benar-benar kita sekarang sedang diuji dengan kejahilan manusia di mana mereka meyakini bahawa sebahagian ahli ilmu muta’akhirin (terkemudian) yang meluas dalam perbicaraanya (atau perkataannya) adalah orang yang lebih berilmu (mengetahui) berbanding para ulama terdahulu.”

فمنهم من يظن في شخص أنه أعلم من كل من تقدم من الصحابة ومن بعدهم لكثرة بيانه ومقاله.

“Sebahagian dari mereka menyangka bahawa seseorang yang banyak penjelasan dan tulisannya adalah lebih berilmu berbanding setiap orang terdahulu dari kalangan sahabat dan orang-orang setelahnya.”

ومنهم من يقول هو أعلم من الفقهاء المشهورين المتبوعين. وهذا يلزم منه ما قبله لأن هؤلاء الفقهاء المشهورين المتبوعين أكثر قولا ممن كان قبلهم فإذا كان من بعدهم أعلم منهم لاتساع قوله كان أعلم ممن كان أقل منهم قولا بطريق الأولى كالثوري والأوزاعي والليث. وابن المبارك وطبقتهم وممن قبلهم من التابعين والصحابة أيضاً. فإن هؤلاء كلهم أقل كلاماً ممن جاء بعدهم وهذا تنقص عظيم بالسلف الصالح وإساءة ظن بهم ونسبته لهم إلى الجهل وقصور العلم ولا حول ولا قوة إلا باللَه ولقد صدق ابن مسعود في قوله في الصحابة أنهم أبر الأمة قلوباً وأعمقها علوماً. وأقلها تكلفاً. وروي نحوه عن ابن عمر أيضاً. وفي هذا إشارة إلى أن من بعدهم أقل علوماً وأكثر تكلفاً.

“Dan sebahagian mereka turut beranggapan bahawa dia lebih a’lam (mengetahui) berbanding para fuqaha’ yang masyhur dan diikuti. Jika demikian penilaiannya, maka  akan difahami bahawa para fuqaha yang masyhur lagi menjadi ikutan tersebut adalah lebih berilmu kerana lebih banyak perkataannya berbanding orang-orang sebelum mereka (yakni lebih berilmu dari para sahabat dan tabi’in).berbicara agama tanpa ilmu

Jika orang-orang terkemudian dikatakan lebih mengetahui kerana banyaknya perkataan-perkataan mereka (yang tersebar), ini bermakna dia lebih ‘alim berbanding para ulama yang lebih sedikit ucapannya di generasi awal seperti Ats-Tsauri, Al-Auza’i, Al-Laits, Ibnul Mubarak, dan orang-orang yang lebih awal lagi dari mereka dari kalangan tabi’in dan para sahabat? Kerana mereka ini semua sedikit ucapannya (yang tersebar) berbanding orang-orang yang datang setelah mereka.

Dan ini adalah bentuk perendahan (yakni penghinaan) yang dahsyat terhadap salafush-sholeh (orang-orang soleh terdahulu), bentuk salah sangka terhadap mereka, dan merupakan penyandaran kejahilan dan kekurangan ilmu atas mereka. Laa hawla walaa quwwata illaa billaah

Sungguh benar Ibnu Mas’ud radhiyallahu ‘anhu pada perkataannya tentang para sahabat, bahawa mereka (para sahabat) adalah umat yang agung, baik hatinya, mendalam ilmunya serta yang paling sedikit takallufnya.

Turut diriwayatkan dari Ibn ‘Umar radhiyallahu ‘anhuma hal yang sama juga. Dan ini menunjukkan bahawa orang-orang setelah mereka lebih sedikit ilmunya dan lebih banyak takallufnya berbanding generasi sebelumnya (dari kalangan sahabat dan tabi’in – pent.).”

وقال ابن مسعوداً أيضاً إنكم في زمان كثير علماؤه قليل خطباؤه وسيأتي بعدكم زمان قليل علماؤه كثير خطباؤه فمن كثر علمه وقل قوله فهو الممدوح ومن كان بالعكس فهو مذموم.

“Ibnu Mas’ud radhiyallahu ‘anhu juga turut berkata, “Sesungguhnya kalian (para sahabat) berada di zaman yang ramai ulamanya dan sedikit tukang cakapnya. Dan akan datang nanti setelah kalian suatu zaman yang sedikit ulamanya tetapi banyak tukang cakapnya. Siapa yang banyak ilmunya dan sedikit cakapnya, dia adalah terpuji. Tetapi siapa yang berlawanan dengan itu (sedikit ilmunya tapi banyak cakapnya) maka dia orang yang mazmum (tercela).”

 وقد شهد النبي صلى الله عليه وسلم لأهل اليمن بالإيمان والفقه. وأهل اليمن أقل الناس كلاماً وتوسعاً في العلوم لكن علمهم علم نافع في قلوبهم ويعبرون بألسنتهم عن القدر المحتاج إليه من ذلك. وهذا هو الفقه والعلم النافع.

“Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam telah bersaksi untuk ahlul Yamin (golongan kanan) dengan keimanan dan kefaqihan mereka, dan ahlul yamin adalah manusia yang paling sedikit ucapannya dan paling luas ilmunya, akan tetapi ilmu mereka adalah ilmu yang bermanfaat (yang ada) pada hati-hati mereka, mereka menjelaskan ilmu-ilmu tersebut dengan lisan-lisan mereka sebatas kadar yang diperlukan (yakni tidak berlebih-lebihan dalam berbicara – pent.). Inilah yang disebut faqih (mendalam kefahamannya terhadap ilmu) dan tanda ilmu yang bermanfaat.”

Beliau (Ibn Rajab) rahimahullah berkata lagi di lembaran berikutnya:

كما قال ابن عباس لقوم سمعهم يتمارون في الدين أما علمتم إن للَّه عباداً أسكتهم خشية اللَّه من غير عي ولا بكم. وأنهم لهم العلماء والفصحاء والطلقاء والنبلاء العلماء بأيام اللَه غير أنهم إذا تذكروا عظمة اللَه طاشت عقولهم وانكسرت قلوبهم وانقطعت ألسنتهم حتى إذا استفاقوا من ذلك يسارعون إلى اللَه بالأعمال الزاكية يعدون أنفسهم من المفرطين وأنهم لأكياس أقوياء ومع الظالمين والخاطئين وأنهم لأبرار برآء إلا أنهم لا يستكثرون له الكثير ولا يرضون له بالقليل ولا يدلون عليه بالأعمال هم حيث ما لقيتهم مهتمون مشفقون وجلون خائفون خرجه أبو نعيم وغيره

“Dikatakan oleh Ibnu Abbas radhiyallahu ‘ anhuma kepada suatu kaum ketika beliau mendengar orang-orang memperdebatkan permasalah agama, “Tidakkah kalian tahu bahawa Allah ‘Azza wa Jalla memiliki hamba yang pendiam kerana takut kepada Allah ‘Azza wa Jalla bukan kerana lemah (tidak pandai bicara) dan bisu, akan tetapi mereka adalah para ulama yang fasih, mudah berbicara dan para pakar yang mengetahui syari’at-syari’at Allah ‘Azza wa Jalla. Akan tetapi jika mengingati keagungan Allah ‘Azza wa Jalla terasa lemahlah fikiran mereka, pecah hati-hati mereka sehingga terbungkamlah lisan-lisan mereka. Tatkala sedar akan semua itu, segera mereka menuju Allah ‘Azza wa Jalla dengan melakukan amalan yang baik dan menganggap diri mereka termasuk orang yang lalai dan terlewat, padahal mereka adalah orang-orang yang pandai dan benar-benar menjalankan syari’at Allah ‘Azza wa Jalla. Mereka mengaku termasuk orang yang zalim dan salah, padahal mereka orang yang baik dan terlepas dari kerunsingan, akan tetapi mereka tidak menganggap mempunyai banyak amalan di hadapan Allah ‘Azza wa Jalla. Kalian jumpai mereka sentiasa prihatin terhadap orang lain, sayang sesama manusia dan takut kepada Allah ‘Azza wa Jalla.

Dikeluarkan oleh Abu Nu’aim rahimahullah dan selainnya.”

وخرج الإمام أحمد والترمذي من حديث أبي إمامة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال الحياء والعيُّ شعبتان من الإيمان والبذاء والبيان شعبتان من النفاق وحسنه الترمذي. وخرجه الحاكم وصححه

“Al-Imam Ahmad bin Hanbal dan At-Tirmidzi telah mengeluarkan hadis dari Abi Umamah radhiyallahu ‘anhu bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

“Rasa malu dan diam adalah termasuk dua cabang dari keimanan manakala ucapan yang kotor dan keji lagi pandai bersilat lidah adalah dua cabang dari nifaq.”

Hadis ini dihasankan oleh At-Tirmidzi dan turut dikeluarkan oleh Al-Hakim dan beliau mensahihkannya.”

وخرج ابن حبان في صحيحه عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم )البيان من الله والعي من الشيطان وليس البيان بكثرة الكلام ولكن البيان الفصل في الحق وليس العي قلة الكلام ولكن من سفه الحق.

“Ibnu Hibban meriwayatkan dalam Shahih-nya, dari hadis Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, beliau bersabda:

Bayan itu dari Allah manakala Al-‘Ayyu itu dari syaithan. Dan bukanlah bayan itu dengan banyaknya bicara, akan tetapi bayan adalah penjelasan yang haq, dan bukanlah Al-‘Ayyu itu sedikit bicara tetapi Al-‘Ayyu adalah bodoh terhadap al-haq (kebenaran).”

وفي مراسيل محمد بن كعب القرظي عن النبي صلى الله عليه وسلم قال ثلاث ينقص بهن العبد في الدنيا ويزداد بهن في الآخرة ما هو أعظم من ذلك. الرحم والحياء وعي اللسان

“Di Marasiil Muhammad bin Ka’ab (bin Salam bin Asad Abu Hamzah) Al-Qardzi dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, beliau bersabda:

“Tiga perkara yang membuatkan seorang hamba berkurang di dunia dan bertambah di akhirat; adalah ar-rahim (menjaga hubungan keluarga), rasa malu, dan banyak berdiam diri (menjaga lisannya).”

قال عون بن عبد اللَه ثلاث من الإيمان الحياء والعفاف والعي عي اللسان لا عي القلب ولا عي العمل وهن مما يزددن في الآخرة وينقصن في الدنيا وما يزددن في الآخرة أكبر مما ينقصن من الدنيا وروي هذا مرفوعا من وجه ضعيف.

“Berkata ‘Aun bin ‘Abdullah rahimahullah:

“Tiga perkara termasuk iman; rasa malu, pemaaf dan sedikit bercakap, bukan sedikit (dalam mengetahui perkara agama) bukan pula sedikit amalan. Dan inilah yang dapat menambah di akhirat dan mengurangi di dunia, sedangkan bertambahnya sesuatu di akhirat lebih besar (keutamaannya) berbanding berkurang sesuatu di dunia.” Dan riwayat ini adalah marfu’ tetapi dari jalan yang dha’if (lemah).”

وقال بعض السلف إن كان الرجل ليجلس إلى القوم فيرون أن به عيا وما به من عي إنه لفقيه مسلم

“Berkata sebahagian salaf (ulama generasi awal):

“Jika didapati seseorang duduk di majlis, lalu manusia menilainya tidak pandai bicara sedangkan keadaannya tidaklah demikian, sungguh orang tersebut termasuk muslim yang faqih.”

فمن عرف قدر السلف عرف أن سكوتهم عما سكتوا عنه من ضروب الكلام وكثرة الجدال والخصام والزيادة في البيان على مقدار الحاجة لم يكن عياً ولا جهلا ولا قصوراً وإنما كان ورعا وخشية للَّه واشتغالا عما لا ينفع بما ينفع. وسواء في ذلك كلامهم في أصول الدين وفروعه. وفي تفسير القرآن والحديث. وفي الزهد والرقائق. والحكم والمواعظ وغير ذلك مما تكلموا فيه

“Maka bagi yang mengenal qadar (keupayaan) para ulama salaf dan mengetahui tatkala mereka (memilih untuk) diam berbanding melontarkan bicara, memperbanyak jidal (debat), pertengkaran, dan berlebihan ketika menjelaskan sesuatu melebihi qadar (batas) hujah yang diperlukan, bukanlah bermakna mereka tidak pandai berbicara, bukan bermakna mereka jahil, dan bukan pula kerana mereka tidak punya hujah. Tetapi kerana sikap hati-hati mereka, kerana takutnya mereka kepada Allah, dan kerana kesibukan mereka dari apa-apa yang tidak bermanfaat kepada sesuatu yang bermanfaat. Sama ada dalam perkara ushul agama (prinsip-prinsip agama) atau pun pada furu’nya (yakni cabang-cabangnya), pada tafsir Al-Qur’an, hadis, zuhud, raqa’iq (akhlak dan penyucian jiwa), hukum-hakam, peringatan-peringatan dan selainnya.”

فمن سلك سبيلهم فقد اهتدى ومن سلك غير سبيلهم ودخل في كثرة السؤال والبحث والجدال والقيل والقال. فإن اعترف لهم بالفضل. وعلى نفسه بالنقص كان حاله قريباً.

“Sesiapa yang menempuh jalan mereka (yakni ulama salaf), maka dia akan mendapat petunjuk, dan siapa yang menempuh selain dari jalan mereka, maka dia akan terjerumus pada banyak pertanyaan, terjatuh pada perbahasan (yang tidak sepatutnya atau tidak ada sudahnya), terjebak ke dalam jidal (perdebatan) dan “al-qiil wal-qaal” (sibuk memetik perkataan fulan sana dan fulan sini).

Jika dia mengakui bahawa para ulama salaf lebih utama dari dirinya, dan dirinya sentiasa merasa kurang berbanding mereka, maka dia pasti akan cenderung untuk mengikuti dan mencontohinya.”

وقد قال إياس بن معاوية ما من أحد لا يعرف عيب نفسه إلا وهو أحمق قيل له فما عيبك قال كثرة الكلام وإن ادعى لنفسه الفضل ولمن سبقه النقص والجهل فقد ضل ضلالا مبيناً وخسر خسراناً عظيما

“Berkata ‘Iyyaas bin Mu’awiyah rahimahullah, “Tidaklah seseorang yang tidak mengetahui ‘aib pada dirinya melainkan dia adalah orang yang dungu (bodoh).” Ditanyakan kepada beliau rahimahullah, “Apa yang engkau maksudkan dengan ‘aib tersebut?” Beliau menjawab, “Banyak bercakap.”

Maka, jika dia mengaku lebih utama berbanding para ulama salaf, serta menisbatkan kekurangan dan kebodohan pada mereka, sungguh dia telah sesat dengan kesesatan yang nyata dan rugi dengan kerugian yang sangat besar.”

Dipetik dari Fadhlu Ilmis Salaf ‘ala ‘ilmil Kholaf karya Al-Hafiz Ibnu Rajab rahimahullah.

Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest